20
MAJ
2011

Skolavslutningen och mer om nästa år

Posted By :
Comments : Off

Hej alla! Här kommer ledningens brev och denna gång är det ganska långt, då det finns så mycket att skriva om.

Tiden går fort och sommarlovet närmar sig snabbt. Det är som vanligt massor av kul och intressant på gång i slutet av terminen. Den traditionsenliga skolavslutningen på stora scenen i Kulturens Hus, börjar som vanligt 09.00. på fredag morgon, den 10 juni. Som förra året blir det en gemensam skolavslutning för hela skolan, fram till ca kl. 10.00. Därefter tar vi en paus, som blir lite längre än i fjol och där klasserna kan träffas för att önska varandra ett härligt sommarlov. Därefter samlas vi på nytt för att fira våra elever i årskurs 9 som får sina avgångsbetyg och massor av uppskattning. Vi hoppas att så många som möjligt vill vara med på den delen, men pausen är också ett tillfälle för de mindre barnen, som kanske inte orkar med ett alltför långt arrangemang, att antingen röra lite på sig, eller att åka vidare på eget firande.

Grässtråfestivalen, som är skolans egen kulturfestival med musik, dans och show, kommer att ske på onsdag 8 juni. Festivalen är ute på skolgården och startar kl. 10.00 på morgonen och håller på till efter lunch. Ett schema på alla uppträdanden kommer att finnas, för de anhöriga som vill pricka in något speciellt. Eleverna kommer att få grillade hamburgare till lunch, att äta medan festivalen pågår.

Skolans musikal kommer att ha sin föreställning, onsdag 25 maj, kl. 18.30., på stora scenen i Kulturens Hus. Det kommer bli en fantastisk kväll, där många lärare och elever har lagt ner hjärta, själ och massor av tid på föreställningen. Jag hoppas att salen blir fullsatt. Att ta betalt är något som musikalgruppen har velat sedan vi satte igång med planeringen. Dels höjer det föreställningens status och dels så är det en föreställning som vi satsar mycket professionella resurser på, i teknik och annat. Sedan kommer intäkterna att gå tillbaks till framtida projekt, alternativt till välgörenhet (det bestämmer de som arbetat med musikalen).

Vi i skolans personal tar inte sommarlov direkt, utan samlas igen veckan efter skolavslutningen. Där kommer vi att jobba med utvärderingar av året som gått, planeringar inför året som kommer och en del avslutande arbete kring de nya kursplanerna och den nya skollagen.

På tal om den nya skollagen, så hoppas jag många kommer på skolans föreläsning om detta, på måndag 23 maj, kl. 18.30.

Vi vill också passa på att tacka alla föräldrar och andra anhöriga som besökte skolan på Art & Science kvällen. Det är en fantastisk kväll för oss som jobbar på skolan. Detta år testade exempelvis högstadiet även ett nytt upplägg under Art & Science kvällen, där man fokuserade på att synliggöra arbetsprocessen för de anhöriga, istället för att endast visa färdiga resultat. Musikalgruppen gav ett uppskattat smakprov från den kommande föreställningen och de yngre eleverna vältrade sig i uppmärksamheten från alla besökare. Art & Science arbetet har haft olika upplägg under åren, med korta teman, långa teman, skolgemensamma, klassgemensamma och individuella projekt. Vi strävar efter att utveckla arbetet och att vara lyhörda för elevernas och föräldrarnas synpunkter och detta är alltid en viktig del i vår utvärdering under personalens sommarkonferens.

Nästan alla nationella prov är avklarade, med fantastiska resultat. Årskurs 3 visade att våra pedagoger har gett dem en mycket bra start i sin skolgång. Årskurs 5 fick vila detta år, då man flyttar fram proven för dem till årskurs 6 och de genomförs nästa år istället. I årskurs 9 är alla elever godkända och det är något som är unikt i dagens skola, ur både ett lokalt och nationellt perspektiv. Vi alla kan bara tacka och ta av oss hatten för våra underbara och engagerade pedagoger och hårt arbetande elever.

Vi vill fortsätta att arbeta hårt för att alla ska nå målen och nå sin fulla potential. Under nästa läsår har vi fått i uppgift av skolans styrelse, att satsa ytterligare på matematik i ett eget, särskilt projekt.

Skolan kommer också att fortsätta satsa resurser på dansen, med vår anställda danspedagog, Ann Strandberg. Hon kommer fortsätta ha dans som en del i sin anställning.

Det går också att se Nya Läroverket i topp av Luleås alla skolor (med god marginal), på Aftonbladets jämförelse av resultat för landets alla grundskolor. Det går samtidigt att konstatera att skolan är ett gigantiskt samtalsämne i den svenska debatten just nu. Det hurrar vi för, då skolan är något som samhället bör ha i fokus och satsa mycket mer på. Inte minst i vår kommun där man gör besparingar på 4 % för alla grundskolor. Det är något som tål att upprepas och som vi tycker är tragiskt och fel prioriterat av Luleå kommun.

Det hindrar dock inte oss från att satsa på vår skola. Jag vill gärna göra en jämförelse med kommunens skolor. Det är också ett tillfälle att tala om vilka områden vi tittar extra på just nu och vad som sker i framtiden.

1.Kommunen drar ner med 4 % – vi ökar våra resurser med 4 % i lärartäthet och undervisningsresurser. Det ger en sammanlagd differens på 8 %. Då är det i ett nuläge där vi redan satsar mer pengar per elev i undervisningsresurs (i kronor räknat och inga relativa jämförelser) och där vi har en storlek på klasser som snittar 20 elever, mot kommunens betydligt fler.

2.En dator per elev på högstadiet – vi har redan idag hög datortäthet på högstadiet. Teknik är något vi hela tiden satsar mycket på. Under det här läsåret har vi investerat över en halv miljon på datorer och nätverk. Nästa års satsning kommer att bli Ipad’s till alla elever i årskurs nio. Det kommer innebära att den nuvarande datorparken kommer att endast behöva delas mellan årskurs 7 och 8. Viktigt att poängtera är att en dator för varje elev inte gör några underverk i sig. Det gäller att ha en pedagogisk verksamhet och kunskap för att datorn ska generera en ökad kvalitet i undervisningen. Vi har idag ett arbetssätt på skolan där detta kan komma väl till sin rätt. Vi har under året haft en student som skriver en c-uppsats i pedagogik, som har intervjuat elever och lärare. Ämnet har varit e-mogenhet och har tittat på skolans förberedelser och sätt att hantera den nya tekniken i undervisningen. Det handlar inte om att distribuera datorer och tro att saker händer av sig självt. Precis som med Art & Science, så kräver det en stark ledare i pedagogen och en pedagogisk plan och strategi. Vi kommer sedan att utvärdera för att se hur det påverkar lärandet och resultatet.

3.Mer idrott och hälsa – vi har idag ett idrottspass i veckan och rörelse utöver det. Men vi vill utöka. Det har vi velat sedan starten, men den trånga sektorn har varit idrottshallar. I samband med att Bergviksskolan flyttar till Gymnasiebyn och blir Residensskolan, så får vi ta över den idrottshallen. Det har varit omöjligt att få mer tid än vi redan har, i Pontushallen, men nu öppnas nya möjligheter. Dock inte under det kommande läsåret. Då ska Pontushallen renoveras och alla kommer behöva samsas om de idrottshallar som finns. Ingen skola kommer kunna ha utökad idrott, då Hälsans Hus redan innan Residensskolan flyttar dit, är fulltecknad. Från hösten 2012 är Pontushallens renovering klar och då kan vår utökning komma igång, med Bergviksskolans idrottshall som hemmaarena. Redan detta läsår som snart är slut har vi dock kompenserat med fler friluftsdagar och ett utökat antal klubbar med idrottsinriktning. Vi tycker att idrott är viktigt och en del i ett långsiktigt hälsofrämjande lärande. Men det är inte avgörande för elevernas studieresultat och vi kommer aldrig ha en idrottsprofil, utan hålla fast vid det som är skolans nuvarande profil med Art & Science.

Oavsett datorer eller utökad idrott, så gäller det att värna om våra grundläggande värderingar och idéer, även i framtiden. Det är vårt sätt att arbeta i kombination med duktiga pedagoger och engagerad elever och föräldrar, som ger oss de resultat vi har idag.

Slutligen vill jag än en gång, med stolthet hänvisa till listan i Aftonbladet (som man hittar på http://skolgranskning.aftonbladet.se/blogg/ort/lulea/):

Skolor i Luleå

Topp fem – skolor med högst genomsnittligt meritvärde i Luleå

11. Nya Läroverket, Luleå – 253,0

22. Kråkbergsskolan, Luleå – 229,4

33. Bergskolan, Luleå – 229,5

44. Stadsöskolan 7-9, Luleå – 223,8

55. Tunaskolan 7-9, Luleå – 222,6

Topp fem – skolor med lägst genomsnittligt meritvärde i Luleå

11. Bergviksskolan 7-9, Luleå – 166,5

22. Hertsöskolan 7-9, Luleå – 193,2

33. Norrskenets Friskola i Luleå, Luleå – 207,8

44. Björkskataskolan, Luleå – 210,9

55. Råneskolan 7-9, Luleå – 212,1

Bergviksskolan läggs nu ner till sommaren. Den kommer, med dess ledning och personal, att flytta till centrum och blir då Residensskolan.

Vad det gäller vår egen skola som vi vill starta i centrum, så ser det tufft ut. Det jag tycker är tråkigast, är att man bygger beslutet, på något som man inte har kompetens eller behov av att bedöma. Skolgård är inget som är nödvändigt enligt Skollagen och Skolinspektionen. Det är en verksamhetsfråga som Skolinspektionen äger och granskar. Vad som är barnens bästa, anser jag att föräldrar och Skolinspektionen är bäst lämpad att bedöma.

Men vi får inte glömma att Nya Läroverket är en fantastisk skola och den påverkas inte på något sätt, oavsett om vi startar ytterligare en skola i framtiden, eller inte.

Ha det gott!

Peter & Magnus

About the Author